Vi rekommenderar att du använder en annan webbläsare för bäst upplevelse av hemsidan.

Kundservice

Kanske ringer du oss och vill veta mer om ett nytt projekt eller är du en av våra kunder som flyttat in och har en fråga om ditt nya hem? Oavsett vilket ärende du har är det vi på kundservice som säger hej och välkommen till Bonava! Vi finns här och guidar dig så att du får svar på dina frågor.

Öppettider under jul och nyår

Kundservice har stängt från den 24 december och öppnar igen den 30 december. För akuta ärenden, se nedan. God jul och gott nytt år!

Mitt Bonava

Dina personliga sidor, öppna dygnet runt. Här kan du rapportera in ärenden, se status för dina pågående ärenden och hitta mer information om ditt hem. Allt du behöver göra är att logga in med din mejladress eller skapa ett konto här

Dokument på Mitt Bonava

Att få sin nyckel och gå över tröskeln för första gången till sitt nya hem är en speciell känsla. Din bostad är förstås besiktigad och vi har trimmat och provat att värmen, ventilationen och att alla system fungerar. Men som med allt nytt kan det behövas en inkörningsperiod när du väl flyttat in. Kanske är det för kallt, för varmt eller så är det något du inte riktigt vet hur det fungerar? Som ett första steg kan du alltid titta i Mitt Bonava under fliken "Dokument", här finns det mesta du behöver veta för att trimma din bostad. Om du upptäcker något som du inte får svar på kan du givetvis kontakta oss på kundservice.

Telefon

Vill du prata direkt med en av oss på kundservice? Vi har öppet på vardagar mellan klockan 08.30-12.00, vårt telefonnummer är 020-28 28 28. Observera att vi inte har någon jourservice, läs mer om hur du hanterar akuta fel här

Mejl

Du kan också nå oss via mejl, genom att mejla kundservice@bonava.se.

När du köper ditt hem av Bonava 

Köper du en bostad av oss finns det givetvis fler på kundservice som du kanske kommer i kontakt med. Våra kundansvariga möter du när hämtar din nyckel och tar dina första steg över tröskeln. Väl på plats i ditt nya hem kanske du får besök av våra servicetekniker. 

Bonava har ingen jourservice för akuta fel

Om du skulle få ett akut fel, till exempel vattenläckage, är det din fastighetsskötare, bostadsrättsförening eller du själv (om du bor i äganderätt) som ansvarar för direktåtgärd, så att inte skadan riskerar att bli större. Vi på Bonava har ingen jourservice för akuta åtgärder. Om det visar sig att felet är ursprungligt, står vi på Bonava för reparationskostnaden.

När du flyttar in i ett nytt hem

Att flytta in i ett helt nytt hem är en speciell känsla. Precis som att du behöver landa och känna dig hemma behöver även själva byggnaden landa den också. När du flyttar in är det bra att känna till vad som kan påverka ett nybyggt boende den allra första tiden.

  • Under den första tiden kan det finnas kvar byggdamm som cirkulerar i luften. Trots att vi städat hemmet flera gånger så kan dammet ha tagit sig under till exempel golvsocklar och lister.
  • Ett nybyggt hus måste få tid att sätta sig. Det innebär att det kan uppkomma sprickor i takvinklar och i vissa hörn. Eventuella sprickor som uppkommer åtgärdas vid tvåårsbesiktningen.
  • Under det första året kan luftfuktigheten upplevas som högre eftersom fastigheten fortsätter att torka lite till efter inflyttning.
  • Underhållsansvaret innebär att du har en skyldighet att hålla hemmet i gott skick. Det är också bra att veta att entreprenörsgarantin endast omfattar sådant som kommer från fel på byggnationen och inte på brist i underhållet.