Garantitiden efter godkänd slutbesiktning är två år om du köpt en äganderätt och fem år för en bostadsrätt. Under garantitiden åtgärdar vi funktionsfel, så kallade ursprungliga fel, inte sånt som du själv orsakat.
Om du upptäcker fel, när du flyttat in, ska du givetvis anmäla dem till oss direkt. Vissa åtgärder kan, som sagt, få vänta till tvåårsbesiktningen. Det kan till exempel vara sättningar, sprickor i hörn och kakel som kan uppstå då huset rör sig, vilket är vanligt i nya hus, som behöver ”sätta sig”. Om det handlar om funktionsfel i inredning eller vitvaror som behöver åtgärdas gör vi det som regel omgående.
När vi åtgärdar ett fel gör vi det i första hand genom att reparera och om det inte går ersätter vi varan med en ny produkt. Det är alltid den ursprungliga garantitiden som gäller, även om vi ersatt varan med en ny.
Om det är så att vi behöver komma hem till dig för kontroll och/eller åtgärd, hör vi eller den entreprenör vi samarbetar med av oss till dig direkt för att boka en tid som passar. Vi på kundservice följer ditt ärende tills det är avslutat.
Bonavas garantiansvar
Du kan anmäla funktionsfel eller skador som omfattas av Bonavas garantiansvar för utförd entreprenad s.k. ”garantifel”.
Entreprenadgarantin gäller i två år för äganderätter och i fem år för bostadsrätter det att slutbesiktningen skett, men det är viktigt att du anmäler eventuella fel som uppkommer och som du anser att Bonava är skyldiga till. Felen ska anmälas utan dröjsmål så att vi kan planera åtgärder inför kommande syner och besiktningar och undvika risk för följdskador. Akuta fel åtgärdas såklart omedelbart.
Garantiansvaret omfattar inte sådant som beror på normalt åldrande, bristande underhåll, felaktig skötsel eller förslitning. Om det visar sig att felet inte är ett garantifel utan handhavandefel, är det du som ägare av bostaden som står för utrednings- och åtgärdskostnader.
Fel och anmärkningar som inte är brådskande kan komma att tas upp vid garantibesiktningen efter 2 år. Garantitiden börjar gälla från slutbesiktningen, som sker strax innan ordinarie tillträde.
Som nyinflyttad har du sex månader på dig, från slutbesiktningsdatum, att kontakta oss angående fel och brister som du tycker inte upptäcktes under besiktningen.