Information om personuppgiftsbehandling – köp av boende och bostadsrätt m.m.
1. Inledning och kontaktinformation
1.1 Nedan beskriver Bonava hur vi behandlar dina personuppgifter när du i) prenumererar på nyhetsbrev, ii) visar intresse för något av våra projekt och anmäler att du vill ha information om det och andra projekt, iii) ingår avtal med oss, iv) använder vår hemsida, och v) skapar ett ”Mitt Bonava”-konto, (vi) närvarar vid säljmöten (i person och digitalt), och (vii) när vi ingår, eller är på väg att ingå, i en affärsrelation med dig eller ett företag som du, direkt eller indirekt, äger eller kontrollerar.
1.2 Det är viktigt för oss att du känner dig trygg när du lämnar dina personuppgifter till oss. Vi har därför vidtagit nödvändiga tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter mot obehörig åtkomst och användning. Vi uppmuntrar dig att läsa igenom detta dokument noggrant för att veta mer om vår behandling.
1.3 Bonava Sverige AB är personuppgiftsansvarig och ansvarar därför för den personuppgiftsbehandling som utförs av oss eller för vår räkning. Om du har några frågor om denna behandling får du gärna kontakta oss på Bonava Sverige AB, Lindhagensgatan 72, SE-112 18 Stockholm, telefonnummer +46-20-28 28 28, e-post: kundservice@bonava.se. Observera att om du köper en bostadsrätt så gör vi de behandlingar som beskrivs under punkterna 2.4 och 2.8 i egenskap av personuppgiftsbiträde åt bostadsrättsföreningen.
2. Vilka personuppgifter behandlar vi om dig?
2.1 Personuppgifter är alla uppgifter som kan kopplas till dig som person. Vi behandlar olika personuppgifter om dig beroende på vilket förhållande du har med oss vilket vi beskriver närmare nedan. Om du lämnar ut personuppgifter om någon annan till oss, exempelvis familjemedlemmar, måste du se till att de också får informationen i detta dokument.
2.2 När du anmäler dig till våra nyhetsbrev behandlar vi din e-postadress.
2.3 När du visar intresse för något av våra erbjudanden, behandlar vi ditt namn, telefonnummer och din e-postadress. Det finns också ett tomt textfält där du kan lämna meddelanden till oss. Dessa behandlas också. Vidare kan vi behandla personuppgifter som du har gett till oss frivilligt, t.ex. vilken slags bostad du söker, hur mycket du kan tänka dig att betala, när du vill flytta in och vilket postnummer du har.
2.4 När du har köpt eller håller på att köpa en bostad från oss behandlar vi (förutom den information som anges ovan) ditt personnummer och information om val du har gjort angående din bostad. Vi kommer också att begära en kreditupplysning. Om det krävs några särskilda anpassningar, t.ex. på grund av funktionshinder, behandlas även sådan information.
2.5 När du besöker vår webbplats behandlar vi uppgifter om din aktivitet på webbplatsen, som din webbläsarhistorik, ID:t på den enhet du använder och andra unika identifierare, egenskaper om enheter och programvaror (t.ex. statistik om de sidor du har besökt, URL som du hänvisats från, IP-adress (som kan göra att vi får reda på din allmänna plats där du befinner dig)) och information om tillgänglighet och leverans av våra annonser. Vi får också information genom cookies, vilket vi berättar mer om i vår Information om cookies.
2.6 När du skapar ditt konto på ”Mitt Bonava” behandlar vi ditt namn och din e-postadress. Dessutom behandlar vi ditt telefonnummer, dina intresseanmälningar eller ärenden som du har valt att registrera via vårt system. Om du väljer att skapa ett konto via en tredjeparts-plattform som t.ex. Facebook eller Google så kommer vi att få ditt namn och e-post från dessa plattformar.
2.7 När du deltar på fysisk säljmöte/event kan vi komma att behandla personuppgifter i form av namn, e-postadress och mobiltelefonnummer. Beroende på om vi kontaktar dig via sms, e-post eller via telefonsamtal kommer dina kontaktuppgifter behandlas i våra underleverantörers olika tekniska system för att uppfylla ändåmålet att komma i kontakt med dig. Ibland vill vi fotografera våra visningar/säljevents för att informera om vår verksamhet i våra interna och externa kanaler. Vi kommer be om ditt samtycke om du förekommer så man kan identifiera dig på bild.
2.8 När du deltar på ett digitalt säljmöte behandlar vi dina kontaktuppgift och namn. Om du använder en profilbild, aktiverar din mikrofon eller aktiverar kamerafunktionen i mötet kommer din bild, ljud och video också att behandlas. Vi kan komma, att i vissa fall och om det bedöms nödvändigt, att spela in digitala säljmöten. I sådant fall kommer innehållet från säljmötet (inkluderat video) och chatkommunikation att behandlas och sparas efter att säljmötet avslutats.
2.9 Utöver ovanstående kan vi behandla uppgifter om dig som du har lämnat till oss i samband med kontakt med en av våra säljare, vår chattfunktion, eller vår kundtjänst. Det kan bl.a. röra sig om information om dina preferenser, din familjesituation, bokning av privatvisning, svar på kundundersökningar eller klagomål som du kan ha. Vi kan också samla in information om dig från offentliga register, exempelvis adress.
2.10 När du ansöker om att vara del av vårt initiativ Grannskapare behandlar vi de personuppgifter som du tillhandahåller, såsom namn, information som du lämnar i fritextfält i ansökan och din e-postadress. Vi använder enbart dina personuppgifter för ändamålet att utvärdera din möjlighet att vara del av vårt initiativ, och för att kontakta dig avseende din ansökan.
2.11 Om du, direkt eller indirekt, äger eller kontrollerar ett företag som ingår, eller är på väg att ingå, i en affärsrelation med oss, eller i övrigt är involverad i utförandet av vår affärsverksamhet, behandlar vi information om du är upptagen på sanktionslistor, och om det skulle vara aktuellt, även information om varför du är upptagen på en sanktionslista. Detta kan till exempel inträffa när vi fullgör våra skyldigheter att följa internationella sanktioner. Vi kan komma att samla in dessa uppgifter från tredje part.
3. För vilka ändamål behandlar vi dina personuppgifter?
3.1 Vi använder de uppgifter som beskrivs ovan för följande ändamål:
- För att skicka nyhetsbrev och annan marknadsföring till dig via mail och sms (du kan alltid välja att inte längre ta emot sådan marknadsföring via en länk som finns med i varje mail/sms);
- För att skicka och visa information som är relevant just för dig (baserat på de uppgifter som du har lämnat till oss) om de projekt som du har visat intresse för eller andra projekt som vi tror att du kan vara intresserad av via mail, sms och telefon;
- För att skicka och visa information som vi tror att du kan vara intresserad av via mail, sms och telefon baserat på de uppgifter vi har samlat in genom cookies, förutsatt att du har godkänt att vi använder cookies (du kan hitta mer information om cookies och hur du raderar dem här);
- För att spåra din aktivitet på vår webbplats (även bakåt i tiden) via sådan information som vi har samlat in genom cookies i syfte att skicka relevant information till dig. Det är bara möjligt att spåra aktivitet bakåt i tiden om du har gett oss din e-postadress eller annan information som direkt kan identifiera dig. (Mer information om detta och hur du hindrar sådan spårning finns i vår Information om cookies);
- För att skicka inbjudningar till dig om visningar, evenemang, etc. kopplade till de projekt som du har sagt att du är intresserad av eller projekt som liknar dem du har visat intresse för;
- Genomföra och administrera möten för att ge dig information om våra projekt;
- För att förbereda, administrera och teckna köpeavtal, inkl. för att bedöma din kreditvärdighet utifrån en kreditupplysning;
- För att administrera vårt kundförhållande med dig, t.ex. för att kommunicera med dig angående ett visst projekt, via vår kundtjänst, m.m.;
- För att skicka marknadsföringsmaterial och information till dig om våra tjänster och produkter baserat på det intresse du har visat för våra objekt/projekt, dina inredningspreferenser och inköp;
- För att genomföra marknads- och kundanalyser, utföra marknadsundersökningar och ta fram statistik;
- Tillhandahålla vår tjänst ”Mitt Bonava” där du kan lämna intresseanmälningar och hantera ärenden om t.ex. fel;
- För att uppfylla våra rättsliga skyldigheter och försvara vårt bolag mot eventuella anspråk; samt
- För att i realtid få information om hur våra applikationer fungerar i syfte att säkerställa att du inte får problem med dem, förebygga/motverka bedrägeri och för att upprätthålla säkerheten för våra webbtjänster.
- För att säkerställa att Bonava inte ingår i affärsrelationer eller liknande med företag eller individer som är upptagna på en sanktionslista.
4. När raderar vi dina personuppgifter?
4.1 Vi behåller dina personuppgifter så länge som det är nödvändigt för att uppfylla de ändamål som anges ovan. Därefter raderas uppgifterna i enlighet med vår gallringsrutin. Detta innebär att vissa uppgifter kommer att behållas längre än andra.
4.2 Om du exempelvis tecknar ett avtal med oss behåller vi avtalet och din korrespondens med kundservice (t.ex. angående anspråk eller liknande) under garantiperioden så att vi kan uppfylla våra skyldigheter gentemot dig som de anges i avtalet. Vi kan också behålla uppgifter längre om det krävs för att vi ska kunna försvara vårt bolag i händelse av ett anspråk.
4.3 Cookies upphör efter en angiven tidsperiod som anges närmare i vår Information om cookies, som du hittar här.
5. Med vilken rättslig grund behandlar vi dina personuppgifter?
5.1 Merparten av vår behandling är nödvändig för att kunna tillhandahålla den tjänst du har beställt (såsom tjänsten ”Mitt Bonava”) eller för att kunna uppfylla köpeavtalet.
5.2 Viss behandling, t.ex. utskick av marknadsföringsmaterial och information till dig om våra tjänster och produkter och/eller genomför marknads- och kundanalyser eller marknadsundersökningar, har du gett ditt samtycke till.
5.3 Annan behandling utför vi med en s.k. intresseavvägning som grund vilket innebär att vi har ett berättigat intresse av att utföra den. Så är t.ex. fallet vid optimering av våra försäljnings- och marknadsföringsaktiviteter, webbplatsens funktion och marknadsundersökningar och vid förebyggande av missbruk och analys av statistik. Sådan behandling utförs på sådant sätt att den inte gör intrång i din integritet.
5.4 Behandling av data för att säkerställa att Bonava inte ingår i affärsrelation eller liknande med företag eller individer som är upptagna på en sanktionslista är nödvändig för att uppfylla våra legala skyldigheter.
6. Vem lämnar vi ut dina personuppgifter till?
6.1 I samband med den personuppgiftsbehandling som beskrivs i denna ”Information om Personuppgiftsbehandling”, lämnar vi ut dina personuppgifter till andra bolag inom Bonava (t.ex. för marknadsföringsändamål eller för att utveckla våra tjänster och kampanjer) och externa bolag som erbjuder tjänster till oss (såsom IT-tjänster, kundservicefunktioner, mäklare och försäljare marknadsföringsbyråer).
Om du köper en bostadsrätt via oss så lämnar vi vidare dina personuppgifter till föreningen och dess ekonomiska förvaltare. Dessa tar över ansvaret för personuppgifterna när du blivit medlem i föreningen och kommer att använda dem som underlag för medlemsregister, avier för årsavgifter, kallelser till föreningsstämma och andra föreningsspecifika behov.
Vi lämnar också ut uppgifter till myndigheter och andra aktörer, t.ex. banker, när vi har rättslig skyldighet att lämna ut uppgifterna eller om sådan aktör har rättslig skyldighet att ta del av uppgifterna.
6.2 De bolag som vi lämnar ut uppgifter till får endast behandla uppgifterna i enlighet med våra instruktioner och genom avtal säkerställer vi en hög skyddsnivå för dina personuppgifter. Om vi överför dina uppgifter till länder utanför EU/EES, ser vi till att laglig grund finns för överföringen och att lämpliga säkerhetsåtgärder har vidtagits, t.ex. genom att inkludera EU-kommissionens standardavtalsklausuler för dataöverföring (som är tillgängliga på EU-kommissionens webbplats) i de avtal vi ingår med parter som får tillgång till personuppgifter.
7. Dina rättigheter i samband med vår personuppgiftsbehandling
7.1 Enligt tillämplig dataskyddslagstiftning har du följande rättigheter i samband med att vi behandlar dina personuppgifter:
- Rätt till tillgång (d.v.s. en rätt att få information om vilka uppgifter vi behandlar om dig och en kopia på de uppgifter som behandlas)
- Rätt till rättelse (d.v.s. en rätt att få felaktiga uppgifter rättade)
- Rätt till radering (d.v.s. en rätt att få uppgifter raderade)
- Rätt till begränsning av behandling (d.v.s. en rätt att begära att vår behandling begränsas, t.ex. om du anser att de personuppgifter vi behandlar är felaktiga)
- Rätt till dataportabilitet (d.v.s. en rätt att begära att vi ska överföra dina personuppgifter till ett annat bolag)
- Rätt att invända mot vår behandling av dina personuppgifter
- Rätt att återkalla ditt samtycke (detta påverkar dock inte lagligheten av den behandling som gjorts med stöd av ditt samtycke innan detta återkallades)
- Rätt att inge klagomål till tillsynsmyndighet om du anser att vår behandling inte sker i enlighet med tillämplig dataskyddslagstiftning
7.2 Vissa av rättigheterna ovan gäller bara i vissa situationer. Om du skulle vilja utöva någon av dessa rättigheter ber vi dig kontakta oss via kontaktuppgifterna ovan.